Naar hoofdinhoud

Contrast

Een betere weergave voor in het donker.

Fijnjetezien.nl

Zoeken Contrast Voorpagina Berichten Agenda Elkaar helpen Gids Sociale kaart Inwoners Locaties Academie

Inloggen of inschrijven

Inloggen Inschrijven
Zoeken Inloggen Inschrijven
  • Inloggen
  • Inschrijven
Voorpagina Berichten Agenda Elkaar helpen Gids Sociale kaart Inwoners Locaties Academie
Naar nieuws
Stichting Linux Kennis Computer Centrum
19 oktober 2020

Alles kwijt, en waar is het dan?


  • Gedeeld in Stichting Linux Kennis Computer Centrum, Buurtverbinders Brielle / Hellevoetsluis / Westvoorne, Hellevoetsluis, Brielle, Buurtcentrum "De Apollo", Persgroep particuliere inititieven
  • Rubriek: Lief en Leed, Inwoners, Onderwijs
  • Kern: Brielle, Hellevoetsluis, Westvoorne, Vierpolders, Zwartewaal, Nieuwenhoorn, Oudenhoorn

Door dr.Snuggles

En ja hoor de zoveelste keer dat ik de papieren opnieuw moet inleveren! Briesend stuift de persoon in kwestie mijn voordeur binnen.

Ik krijg er een punthoofd van, nu willen ze weer de loonopgaven hebben, maar ik heb ze niet! En vorige week dezelfde vraag, toen heb ik het ingeleverd aan de balie , maar wat blijkt? Onvindbaar en ze weten niet waar het is gebleven! Dat is toch wel heel kwalijk, vind je niet? Met een rood hoofd van kwaadheid neemt hij plaats achter een mok koffie. En ook is het geld weer te laat. Ik schud mijn hoofd en laat hem merken mee te voelen.

De zoveelste met klachten over de bereikbaarheid van ambtenaren en het communicatienet wat niet goed functioneert.

 Je moet het van 2 kanten bekijken zeg ik, enerzijds dat de ambtenaar niet op zijn stekkie zit maar thuis werkt ivm dat Corona gedoe, en die dossiers gaan door veel handen, allereerst de baliemedewerker, dan de postkamer, dan de ambtenaar in kwestie, dat is de normale weg, maar tegenwoordig komt er ook elektronische post binnen, dus de analoge stukken moeten nu ook nog eens behandeld worden en digitaal gemaakt. Grote kans dat je papieren nog onder een scanner verblijven.

Het is niet de eerste keer dat ze wat kwijtraken, het is iedere keer hetzelfde. Briest hij opnieuw!

Inderdaad het is een dingetje voor de gehele gemeenschap, de een is nu eenmaal veel slimmer dan de ander en het is terug te voeren op digitale vaardigheid. De communicatie kanalen van de gemeente bestaan uit:

  1. persoonlijk contact (op afspraak)
  2. Telefoon
  3. Email
  4. Digi-D

En ook dient alles geregistreerd te worden, dat kost tijd. We zijn verwend en willen direct antwoord op vragen en aanvragen. Medewerkers werken samen met voormalige instanties zoals maatschappelijk werk en ouderen organisaties. Het maatschappelijk werk heet hier tegenwoordig "Kwadraad" en het lijkt een losstaand bedrijfje. het valt niet onder de gemeente meer, evenals de GGD, die nu ook is ondergebracht in datzelfde gebouw. De netwerken zijn losgekoppeld en een ieder heeft wel dezelfde personen in het netwerk maar niet dezelfde (beveiligde) communicatie kanalen.

De burger doet zaken op Facebook, whats-up en andere sociale media, daar wordt het ongenoegen geuit. Maar bij diezelfde burger komt het niet binnen dat ze nog niet zo modern zijn om via die kanalen ambtelijke dingetjes te regelen. dat heeft te maken met die registratie van stukken en protocollen ( vastgelegd in het ambtenaren reglement AMAR). maar het probleem blijft! De burger is schuldig want die heeft weinig digitale vaardigheid, aan de andere kant overschat de overheid de burger met diezelfde kennis en veranderd ook nog eens de bekende namen van loketten waar de juiste hulp te vinden is.

Natuurlijk gaat het om geld, en om dienstbaarheid. Toch merk ik dat de burger en overheid langs elkaar heen werkt, hoe ik dat weet?

Het experiment

noodzakelijk:

  • 1 computer voorzien van een browser en postprogramma.
  • Een gmail account (
  • Email adres van instantie ( meestal
  • Smartphone (voor naslag)

Voor de persoon in kwestie scan ik diverse documenten in en plaats deze op de computer. We gaan communiceren met de gemeente Hellevoetsluis en wel de afdeling Sociale Zaken. Er is een onwelgevallige afwijzing gekomen op het inkomen, en daar moet bezwaar op gemaakt worden.

Ik open http://google.com en maak een account aan (VOORBEELD ) Ik vul de gevraagde gegevens in bij google en activeer de account. ( 2 traps beveiliging) Google heeft een eigen browser (= internet-doorgeefluik). Rechtsboven zie ik het woord INLOGGEN. Ik vul de gegevens en het aangemaakte wachtwoord, Na enkele toestemmingen te hebben verleend ben ik op deze browser ingelogd. Er zijn rechts bovenin 3 opties. Gmail, ( voor email contacten) 6 blokjes ( hierachter gaan apps schuil) en een letter ( deze geeft account instellingen weer).

Ik klik op de blokjes en open een gekleurde driehoek, dit is Google drive. 15 GB harde schijf is de eigenlijke taak. Linksboven staat mappen en bestanden toevoegen.

  1. Ik klik op nieuwe map, en noem deze PERSOONLIJK
  2. ik geef een dubbelklik op deze map en het is blanco.
  3. Linksboven klik ik op bestanden toevoegen
  4. een dialoog opent en ik zoek in de map {documenten} naar legitimatiebewijs.pdf
  5. Ik klik deze aan en aan de rechterzijde zie ik de upload verschijnen. binnen 15 sec staat het document in de map.
  6. bovenin klik ik op drive en de map is zichtbaar.
  7. ik ga op de map staan en selecteer deze, er verschijnt een blauwe balk
  8. ik klik op de RECHTER muisknop en selecteer link ophalen. Een dialoog verschijnt
  9. Zet de onderste optie op IEDEREEN met link
  10. druk op klaar.

Ik open mijn email programma en schrijf een email zoals ik gewend ben. Nu heb ik een e-mailadres van de medewerker van de gemeente Hellevoetsluis, dus dat is gelijk op de juiste plaats. 

Het e-mailtje luidt:

afz:

aan:

Onderwerp: ontbrekend legitimatiebewijs.

geachte medewerker,

per brief d.d. 18 oktober 20202 vroeg u mij een geldig legitimatiebewijs te overleggen, echter het gemeentehuis is gesloten en derhalve kan ik mijn legitimatie niet tonen. Echter ik heb mijn legitimatiebewijs in Google DRIVE gezet. Als u op navolgende link klikt heeft u toegang tot het PDF bestand. 

Mvg 

briefschrijver

bijlage:  https://drive.google.com/drive/folders/1eZLAtmyXXXXxxxxxx_NGqzC?usp=sharing

De medewerker heeft het bestand gelijk binnen en kan dit downloaden, afdrukken of bekijken. Dat scheelt een hoop ergernis en er is gelijk bewijs van inlevering. Probleem opgelost en het kan niet kwijtraken.

De account die ik net aanmaakte heb ik ook in de smartphone gezet, instellingen, dan account, Google account toevoegen. Ik vul de gegevens in en ga naar de Google groep op het voorblad.

Ik open drive en voila, de map persoonlijk is zichtbaar, een tikje op de map en daar is het legitimatiebewijs, een tikje opent het en ik kan het tonen! Reuze handig als je je portemonnee vergeten bent.

Meer weten hoe dat cloudwerken kan werken voor U? Want deze vraagsteller is geholpen en kan zonder zich verder druk te maken genieten van een nachtrust. Probleem opgelost voor alle partijen.

dr.Snuggles


Deel dit bericht!

Reacties

Login om een reactie te plaatsen

Meer berichten van Stichting Linux Kennis Computer Centrum

Stichting Linux Kennis Computer Centrum
Weer een uitdagend jaar voor het LKCC !

Na afsluiting van het jaar 2020 begint het nieuwe jaar 2021 al gelijk rommelig. Corona! Thuiswerken en schoolonderwijs op afstand. De lockdown werpt echter steeds meer tegensta...

4 januari 2021


Stichting Linux Kennis Computer Centrum
Goede voornemens voor 2021!

Denk nu niet dat u dom bent, nee u bent slechts een gewoontedier. U snapt de maatschappij niet meer? U krijgt uw pensioentje, en het gaat goed met de kinderen en klein-kindere...

19 december 2020


Stichting Linux Kennis Computer Centrum
Maakt U Stichting Linux Kennis Computer Centrum Mogelijk?

De laatste loodjes wegen het zwaarst, daar komen we nu achter. Alles begon met een rekening en een kapotte computer. Computers zijn inmiddels onmisbaar geworden. De computer bl...

17 december 2020

Meer berichten

Anja Hollanders
Winterse plaatjes ....!

Wat kan de natuur toch een mooie plaatjes opleveren! En dan zeker op een dag zoals vandaag waar we tijdens een wandeling sinds lange tijd weer eens konden genieten van een beet...

16 januari 2021


willem landmeter
De strijd om uw portemonnee!

Hellevoetsluis, 15-1-2020, door Dr.Snuggles Bzzzzzz, Bzzzzzzz, Bzzzzzzz. De telefoon buzt en in het display staat een Haags nummer. Dat is lang geleden, een belletje wie kan d...

15 januari 2021


Sociaal makelaar ouderen Brielle
Beeldmateriaal van 1 aprilvieringen gezocht

Wie heeft er beeldmateriaal van de 1 april vieringen in Brielle door de jaren heen? Foto's, filmpjes en ook verhalen zijn welkom! Videoclub Phoenix kan ze goed gebruiken voor ...

13 januari 2021

op Voorne
Brielle
Hellevoetsluis
Westvoorne
over Fijnjetezien.nl
Waarom ?
Doe je ook mee?
Hoe werkt het?
Privacy
Wie zijn wij?
Uitleg ELKAAR HELPEN module
Profiel en pagina aanmaken
Onze spelregels
Vragen & Contact
Contact
Veelgestelde vragen
Twitter
Facebook
Instagram
YouTube
Overig
Spelregels
Privacyverklaring
Toegankelijkheidsverklaring
Wat is er nieuw?
Sitemap
Versie v8.15.2-862ecf
Browser niet ondersteund
Je browser wordt helaas niet ondersteund. Hierdoor kan het zijn dat sommige onderdelen van de site niet volledig werken. Lees hier meer over welke browsers we ondersteunen of update je browser.

Selecteer Kern

Op Voorne
Op Voorne
Onze kernen
Hellevoetsluis
Hellevoetsluis
Dit is Hellevoetsluis
Brielle
Brielle
Dit is Brielle
Westvoorne
Westvoorne
Dit is Westvoorne
Nieuwenhoorn
Nieuwenhoorn
Dit is Nieuwenhoorn
Oudenhoorn
Oudenhoorn
Dit is Oudenhoorn
Zwartewaal
Zwartewaal
Dit is Zwartewaal
Vierpolders
Vierpolders
Dit is Vierpolders