Met één klik op de knop zet je een bericht van jouw buurtplatform op Facebook. Maar wil je hier ook echt iets mee bereiken, zul je toch nét even iets meer moeten doen.
Je wilt natuurlijk dat als mensen het bericht van jouw buurtplatform voorbij zien komen in hun tijdlijn op Facebook, zij getriggerd worden om ook daadwerkelijk te klikken op het bericht. En dus op die manier op jouw buurtplatform terecht komen.
Deze goede titel maakt het verschil of mensen doorklikken naar je website of niet. Een goede titel is een scrollstopper: Je zorgt dat de lezer stopt met scrollen en doorklikt naar je website.
Daarom hierbij een aantal tips die je kunt gebruiken om een leuke titel toe te voegen aan een bericht op Facebook:
1. Lok nieuwsgierigheid uit
Lezers zijn vaak nieuwsgierig naar waar andere over praten of wat ze over een onderwerp of evenement zeggen. Wek deze nieuwsgierigheid in de titel. Het is goed om specifiek te zijn, maar als je de hele boodschap al weggeeft in je titel dan geef je mensen geen reden om verder te lezen. Dus denk aan ‘Dit is waarom buurman Piet áltijd vrolijk is’ of ‘Dit is wat je altijd al wilde weten over …’.
2. Stel een vraag
Vragende titels zetten lezers aan het denken. Maak in je titel wel meteen duidelijk dat mensen een antwoord krijgen in het bericht. Vragen met ‘hoe, wat en waarom’ werken goed en ook vergelijkende vragen. ‘Wat is de meestvoorkomende meisjesnaam in … [naam dorp]? Wij weten het antwoord!’ of ‘Hoe overleeft … [naam onderneming] de coronacrisis?’
3. Gebruik emotie
Emotionele zinnen gebruiken is ook effectief. Zoals dat iets je kippenvel bezorgt, je laat huilen van het lachen, je hart ervan smelt of dat iet iets té schattig voor woorden is.
4. Gebruik getallen
Getallen in titels doen het ook altijd goed. Hierdoor weten mensen wat ze krijgen en het belooft afwisseling. Als ze aan één tip niks hebben, dan misschien wel aan een andere tip. Gebruik hier ook de getallen voor ipv ze uit te schrijven. Zie je ergens een opsomming in een bericht? Gebruik dit dan in de titel op Facebook. Denk bijvoorbeeld aan ‘Deze 7 inwoners zijn heel waardevol voor ons … [naam dorp]’.
5. Denk aan zoekwoorden voor Google
Wil je graag dat dit bericht goed gevonden wordt in Google? Zorg dan dat je in je titel het zoekwoord vermeld. Dit zou heel goed de naam van je dorp, stad of wijk kunnen zijn. Gebruik dit woord het liefst vooraan in de titel.