Woorden schieten tekort hoe blij we zijn weer de mensen fysiek te kunnen bedienen met raad en daad. Wat deze pandemie ons geleerd heeft?
Computer techniek heeft een zeer grote rol gespeeld de afgelopen 1,5 jaar. Helaas zijn heel veel mensen het spoor bijster geraakt en onnodig in de problemen gekomen door onkunde en denkfouten.
Mocht U denken dat het alleen ouderen betrof, denk opnieuw! Van jong tot oud is betaalde software van Microsoft een heet hangijzer gebleken, bedieningsproblemen, verouderde machines, frauduleuze handelingen door internet criminelen en kopen op afstand. Om enige dingetjes te benoemen.
We hebben zo goed en zo kwaad als het kon bijgestaan en daarbij hebben we veel mensen uit de brand geholpen met de "nieuwe" technieken". We vullen hierin een leegte die ontkent wordt. De mens is niet zo computer vaardig als de overheid zou willen. De oude media is in verval en wordt nauwelijks bekeken door hoger opgeleiden die dus ook tot prooi van de internet crimineel behoort. "Hang op, Klik weg Bel uw bank" is een bekende uitdrukking die door slecht 2% van de hoger opgeleiden herkend wordt. Je ziet duidelijk een tweedeling in de maatschappij, ouderen en laag opgeleiden kijken nog steeds TV tegenover Jongeren die meer op internet zweven en nauwelijks TV kijken ( Bron: vara's kassa)
Hierdoor bereiken de waarschuwingen van de gevaren op internet mensen te laat of nagenoeg helemaal niet. Wij als stichting proberen hier wat aan te doen door voorlichting en begeleiding.
We schrijven 8 juni 2021
Nu de zaal open is druppelen de gasten binnen, de eerste 3 zijn de vaste bezoekers, elke week trouw aanwezig. Niet alleen voor de computers, maar ook voor het lekkere bakje koffie verzorgd door "Koffieleutje". Met een koekje is de slogan. "Koffieleutje" wordt door het LKCC ingehuurd als vaste cateraar. In het verleden verleende ze ook haar diensten aan de andere initiatieven in de buurtkamer "De Apollo".
De vaste bezoekers zitten onwennig aan de bij elkaar gezette tafels, het LKCC is nog niet in vaste opstelling. De initiatiefnemer is later en heeft de vaste opstelling nog niet benut. Ondertussen worden de ervaringen van het afgelopen jaar doorgesproken en uiteraard vloeit de koffie /thee rijkelijk.
Om 14.30 uur verschijnt de initiatiefnemer en deze keurt de opstelling af en herschikt de tafels in de positie van tijdens de corona periode. We moeten het wel veilig doen, de presentielijst, de handenwas tafel en natuurlijk afstand houden. De mondkapjes zijn niet echt werkbaar want ook een audio gehandicapte is van de partij en die moet het hebben van het lezen van de lippen. De pc's zijn opgesteld en van de laatste updates voorzien. met een totaal aantal van 12 personen is de eerste dag van de opening geslaagd te noemen. Een significant detail is dat een bezoeker zich meld met een enorme donatie, software en randapparatuur. het stata in de weg en is verouderd. "kan ik dat hier kwijt"? zo wordt de vraag gesteld. Het antwoord is bevestigend en de tassen met CD's en DVD's worden achtergelaten. De aanwezigen stellen zich zeer bescheiden op, maar een ieder mag uitzoeken wat hij of zij wil. Gratis!
Een dagje verder, 9 juni 2021 13.00 uur. We openen en respecteren de maatregelen die versoepelt zijn t.a.v de Corona. na enige ogenblikken dienen de eerste gasten zich aan. Een run op de koffiebar ontstaat waardoor de corona maatregelen er even niet toe doen. Gesprekken komen onderling op gang en de eerste belangrijke vraag dient zich aan. De PC's worden al snel in beslag genomen en er wordt gelachen en vol overgave gecomputerd. Het is gezellig en ook bezoekers van buitenaf melden zich al snel. Nee, we komen niet binnen maar we zijn blij jullie weer hier te zien. Een hond neemt een run de buurtkamer in en geeft de eigenaar het nakijken! Met een glimlach wordt de hond geretourneerd en de eigenaar te woord gestaan. Gezellig hier, we hebben het gemist! meld de bewoner uit het complex.
dat doet ons goed deze positieve opmerkingen. Ondertussen worden belangstellende geholpen en ook de persoon van gisteren is er weer, wederom met een donatie. Er wordt snel een afspraak gemaakt om de zware en omvangrijke apparatuur op te halen. Want de eigenaar is niet in het bezit van een auto en zo'n donatie lukt nu niet op een fiets :-).. We zijn er erg blij mee, nu kunnen we iemand weer blij maken door het zo snel mogelijk weer uit te leveren. Oud maakt plaats voor vernieuwd. Net zo snel als een nieuwe pc! Welr voorzien van een eenvoudig te bedienen besturing met software geheel compleet. Ongeschikt om het moderne Windows 10 te draaien, maar wel met goede en bruikbare software in de eigen taal.
Met 15 bezoekers stijgen we boven de dinsdag uit en na een drukke dag keren we huiswaarts met een voldaan gevoel.
We zijn nodig!
Het is fijn om te weten dat ons initiatief van het LKCC en "koffieleutje" gewaardeerd wordt en dat we ertoe doen.
Elke dinsdag en woensdag van 1300-1700 uur zijn we aanwezig in buurtkamer "De Apollo" Heeft u vragen over Pc's, Tablet of anderzijds een advies nodig? We zijn er geheel kosteloos en zonder verplichtingen.
Doet U mee? U vindt ons aan de Apollo 25, 3225TB Hellevoetsluis, tel: 0181-750 714 email: Onze website vindt u op https://st-lkcc.nl
Wim landmeter
Voorzitter Linux kennis Computer Centrum