Digi-Terras.
Beste lezers, vandaag gaan we weer verder met onze wekelijkse Digi-Terras blog met daarin de kwetsbaarheid van elektrische laadpalen voor EV's (Electric Vehicles). Tegenwoordig zie je de laadpalen steeds meer in de omgeving van woonwijken, maar ook rondom en op parkeerplaatsen waar het meeste verkeer plaats vindt. Hieronder gaan we in deze wekelijkse blog wat verder in op de voordelen maar ook de nadelen van de elektronisch laadpalen. Wat betreft de laadsnelheid houden we dit punt even buiten schot want dat verschilt nogal bij verschillende oplaadpunten.
Cyberaanvallen bedreiging voor laadpunten EV's.
De Nederlandse laadinfrastructuur groeide in 2023 redelijk snel. Laadstations verschijnen steeds vaker op parkeerplaatsen en in heel Nederland zijn er nu 500.000 laadpunten. Dit is goed nieuws voor de elektrische rijder, maar heeft ook een andere zijde. Het risico is dat de laadnetwerken zelf, de auto’s die erop aangesloten zijn en de elektriciteitsnetten slachtoffer worden van een cyberaanval. Aangezien de laadstations verbonden zijn met het elektriciteitsnet, de cloud, en het voertuig zelf, is het van groot belang dat deze laadoplossingen beveiligd zijn.
Gevaren van cyberaanvallen.
Elk laadstation en ieder voertuig dat op een laadinfrastructuur is aangesloten, maakt deel uit van het Internet of Things (IOT). EV’s, laadstations en mobiele apparaten zijn daarom allemaal kwetsbaar op het gebied van cyberbeveiliging. Cyberaanvallen kunnen bijvoorbeeld schommelingen in het stroomnetwerk of zelfs stroomuitval veroorzaken. De laadinfrastructuur kan ook volledig onbruikbaar worden gemaakt. Er zijn zelfs al gevallen bekend van hackers die laadpalen op afstand uitschakelen. Er zijn ook manieren om cyberaanvallen tegen te gaan. (hieronder tips rond regelgeving, bewaking, beveiliging). Het is belangrijk dat alle medewerkers de systemen goed begrijpen en precies weten waar ze mee werken. Daarnaast moeten die systemen ook gescheiden blijven. Op die manier betekent schade in één systeem niet direct dat alle systemen verloren zijn. Organisaties m.b.t. de laadinfrastructuur moeten ervoor zorgen dat ze veilige software gebruiken.
Regelgeving.
Deze regelgeving bestaat uit een reeks regels die te allen tijde moeten worden uitgevoerd. Volgens deze voorschriften moeten cyberbeveiligingsrisico’s voor aangesloten voertuigen beperkt worden. Er zijn bijvoorbeeld eisen voor cyberbeveiliging en het beheer van veilige software-updates in passagiersvoertuigen.
Bewaking.
De laadinfrastructuur moet bestand zijn tegen cyberaanvallen. Op het moment dat zich een incident voordoet, moet er altijd een plan klaarliggen. Dit is cruciaal omdat beslissingen nemen tijdens een aanval het slechtste moment is.
Beveiliging opbouwen.
Iedereen die betrokken is bij de laadinfrastructuur moet op alle mogelijke manieren beveiliging inbouwen. Cyberrisico’s gaan verder dan de IT-infrastructuur; hoe we ermee omgaan is ook van belang. Er moet ook een betrouwbaar protocol zijn voor software-updates en geautoriseerde technici moeten onderhoud uitvoeren. Door deze zaken goed op orde te hebben, verlagen we de cyberrisico’s. De huidige IoT-beveiliging ondergaat momenteel een revolutie en wordt steeds complexer.
Ok mensen, dit was weer de wekelijkse Digi-Terras blog met daarin de kwetsbaarheid van elektrische laadpalen voor EV's. We zullen u zo goed mogelijk op de hoogte houden omtrent de EV's.
Mvg,
Marcello. Android & Windows.
John. Linux & Windows.
Walther. Public Relations.
Kevin. Hub Base Web Design.