Hellevoetsluis, 15-1-2020, door Dr.Snuggles
Bzzzzzz, Bzzzzzzz, Bzzzzzzz. De telefoon buzt en in het display staat een Haags nummer. Dat is lang geleden, een belletje wie kan dat zijn? Het groene hoorntje wordt geswypt en de verbinding komt tot stand.
Goedemiddag, meld een jongeman zich. Ik heb een mooi aanbod voor u! U betaald al jaren te veel en ik zie dat dat veel goedkoper kan. U betrekt uw energie van Eneco en wij zijn ook van Eneco. Mag ik u informeren over ons geweldige aanbod? Geheel duurzaam!
"Ehhh", mompelt de ontvanger, hierop gaat de telefonische stem door: Mijnheer u zit al jaren bij Eneco en u woont op, hij noemt mijn adres op, en nog meer gegevens die ik nooit zou verstrekken aan een onbekende. Het vertrouwen is gewekt en de ontvanger valt van de ene verbazing in de andere. Ik hoor de ontvanger zeggen: " Laten we dat maar doen". Het gesprek gaat nog even door en na 4 minuten wordt de verbinding beëindigt. Een glimlach om de mond van de ontvanger. Zo dat is een goede deal, meldt hij. Oh zeg ik en wat ga je dan betalen. € 70 euro per maand. En ik betaalde € 150 per maand.
Dat is inderdaad een prettig bericht. Maar heb je eraan gedacht dat het een maandbedrag is, en je weet als je meer verbruikt dan krijg je ook een jaarafrekening. De lach veranderd en de mondhoeken trekken behoorlijk omlaag. Tsja, dat is inderdaad een puntje. Ik bel wel even terug en vraag hoe dat zit. De telefoon wordt gepakt en het Haagse nummer wordt gebeld. "Dit nummer is buiten gebruik" meld een elektronische stem. Nogmaals wordt het nummer gebeld, want ja een fout knopje is zo gedrukt. Nee hoor, geen fout, het nummer is inderdaad buiten gebruik. Vraagtekens bij de beller. En Nu? Vraagt hij.
Kijk eens in je email. De computer wordt opgestart en na enige tijd verschijnt het postvak in beeld. En ja Er staat een jubelbericht in van een bedrijfje met een mooie energie-naam. Hij klikt op beantwoorden en begint te schrijven. Met een lachje drukt hij op verzenden. Zo dat is geregeld!
Enkele minuten later antwoord , maar niet van de ontvanger, het bericht luidt: Uw bericht kon niet aan geadresseerde bezorgd worden. De ontvanger bestaat niet of u hebt het emailadres onjuist ingetypt. En nu? Die vraag is een duidelijke en het antwoord laat op zich wachten.
In de jubel email staan de contact gegevens , maar niets werkt. Een bijlge staat er ook bij, het betreft Delta energie, een contract met andere contactgegevens in de kopregel.
Hij besluit deze aan te schrijven en met succes. Enige tijd later is het contract geannuleerd en de situatie omtrent de energielevering weer hersteld. We drinken nog een bakkie en spreken we de situatie nog even door. Vreemd dat een groot bedrijf ineens onbereikbaar is. De vraag wordt ook nog eens over Facebook gegooid en de reacties die volgen zijn van "hahahah" je bent er ingetrapt, tot reacties van nooit op ingaan, zijn oplichters die je een hoop geld kunnen kosten. Ze krijgen namelijk een mooie bonus als ze je een contract in de haren smeren, maar de rekening krijg je natuurlijk wel, en die bonus betaal je zelf namelijk, die kortingen zijn een wassen neus en kunnen worden teruggevorderd indien je voortijdig overstapt naar een andere leverancier.
" Ik heb ervan geleerd", Goedkoop bestaat niet, er zit altijd een adder onder het gras.
De volgende dag spreek ik hem weer. He hallo. Ik heb nu een mooie deal gekregen. Enthousiast verteld hij dat zijn autoverzekering veel goedkoper geworden is. Ja , ik werd gebeld gisteren maar wat blijkt ditmaal geen energie maar een autoverzekering. Het scheelt enorm en ben nu verzekerd voor 20.000 euro. Ik vertel hem dat zijn auto van 15 jaar oud nooit meer die waarde heeft ten gevolge van schade en dan total los verklaard kan worden. Zijn gezicht betrekt, "Ehhh, je zegt dat ik er ingestonken ben?" Ja, grote kans dat je wederom een afgesloten nummer aan de lijn krijgt.
Ik hoef het niet af te wachten, want 3 uur laten belt hij terug. He Snug, vervelend dat je weer gelijk hebt, maar het is rechtgezet hoor. Bedankt voor de info en het advies.
Nu wordt het tijd voor een blogje, besluit ik, want de digibeten worden bedonderd en ook ouderen vallen ten prooi aan dit soort praktijken. Lang leve de marktwerking en de privatisering. We zijn geen amerikanen maar nuchtere Nederlanders die best zuinig zijn.
Dus trap niet in verkopen op afstand en zeker niet telefonisch. Is een aanbieding te mooi om waar te zijn, dan is het dat ook.
Dr.Snuggles