Digi-Terras.
Beste lezers, vandaag gaan we in onze wekelijkse Digi-Terras blog het hebben over het schadebedrag wat burgers c.q. consumenten kwijt zijn aan reisbureaus die hun cybersecurity niet op orde hebben, ik heb het al eens eerder aangekaart dat mensen geen zaken meer moeten doen met bedrijven die geen cybersecurity certificaat hebben of er stomweg er niks aan doen. Als Nederlandse bedrijven op deze manier doorgaan dan kunnen we net zo goed weer naar het oude verhaal gaan, want dit zorgt alleen maar voor enorme financiële schade, plus je moet maar weer afwachten of je je geld krijgt vergoedt. We zullen in de blog van vandaag even wat veder ingaan over z'n voorval waar je broek vanaf zakt. (Dit is tevens één van de reden waarom veel mensen hier weg willen of al zijn vertrokken naar een land waar het wat beter geregeld is, daarnaast willen techbedrijven tevens ook naar een beter economische klimaat vanwege de enorme regelgeving in Nederland, een doorgewinterde ICT-minister zou gewenst zijn.) Voor nu zullen we even wat verder ingaan op de details omtrent een bekend reisbureau waar het schade bedrag aan de hoge kant is.
Fraude via Booking.com, schade gemiddeld 854 euro p.p.
Fraude via de boekingssite Booking.com neemt ernstigere vormen aan. Het aantal meldingen van oplichting stijgt, terwijl de financiële schade per reiziger toeneemt. De Fraudehelpdesk die vormen van fraude bijhoudt, ontving in 2024 101 meldingen over Booking.com. Bij 34 a 35 consumenten van deze gevallen was daadwerkelijk geld gestolen, met een verlies van 854 euro per persoon. Dit is een forse stijging ten opzichte van 2023, toen slechts dertig (al te veel) meldingen binnenkwamen, waarvan dertien gevallen resulteerden in financieel verlies. Het melden van oplichting bij de Fraudehelpdesk is niet verplicht, waardoor het werkelijke aantal gedupeerden waarschijnlijk nog hoger ligt. De meldingen kwamen van reizigers die via Booking.com een accommodatie hadden geboekt en daarna een vals bericht ontvingen via het platform. Deze berichten, afkomstig van oplichters, vroegen om een verificatie van betaal- of persoonsgegevens. Hierdoor gaven slachtoffers onbedoeld gevoelige informatie prijs, zoals creditcardnummers. „Maar er zijn meerdere varianten waarbij de naam van Booking.com wordt misbruikt” denk bijvoorbeeld aan valse e-mails of nepadvertenties op de website van Booking.com.” (De nepadvertenties zie je tegenwoordig zoveel waar het te mooi wordt voorgesteld is om waar te zijn).
Kunstmatige intelligentie.
Booking.com meldde vorig jaar over een periode van anderhalf jaar tussen de 500 en 900 procent meer gevallen van oplichting. Het platform wijt deze stijging aan de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Met deze technologie kunnen boefjes eenvoudig e-mails nabootsen die nauwelijks van echte berichten te onderscheiden zijn, waardoor klanten op het verkeerde been worden gezet. Wanneer klanten slachtoffer worden van fraude via Booking.com, is het belangrijk dat zij dit direct melden bij zowel Booking.com of bij hun bank of creditcardmaatschappij. Hoewel Booking.com de zaak onderzoekt, biedt het platform doorgaans geen directe terugbetaling (Je kan dus fluiten naar je centen). Banken of creditcardmaat- schappijen kunnen vaak wel betalingen terugboeken, vooral bij ongeautoriseerde transacties. Dit proces kan echter enkele weken tot maanden duren.
Reactie van booking.com.
De Nederlandse tak van Booking.com adviseert consumenten alert te zijn als ze een ongewoon verzoek krijgen van een aanbieder. Als een nieuwe accommodatie op ons platform een verzoek lijkt te doen om een reservering te bevestigen of een betaling buiten Booking.com uit te voeren, raden we klanten ten zeerste aan geen persoonlijke of financiële gegevens te verstrekken. Klanten moeten in deze situaties onmiddellijk contact opnemen met onze klantenservice, die 24/7 beschikbaar is om verdere ondersteuning te bieden en passende actie te ondernemen. (Echt ongelooflijk dat men je ook nog durft te vragen om voor politieagent te spelen, arrogantie ten top, echt onacceptabel). Maar goed, ons advies vanuit Digi-Terras luidt simpelweg het volgende, bij geen certificaat op het gebied van cybersecurity geen zaken meer doen met dit soort bedrijven.
Ok mensen, dit was weer de wekelijkse Digi-Terras blog met daarin de besproken gebreken bij bedrijven op het gebied van cybersecurity; nu maar hopen dat dit probleem een keer grondig wordt aangepakt, want dit is echt een groot probleem aan het worden in Nederland.
Mvg,
Marcello. Android & Apple.
Walther. Public Relations.
Kevin. Hub Base Web Design.
John. (Freelancer Lunix/Windows. n.a.)
(Voor vaste klanten bereikbaar op Whatsapp en Telegram).