Digi-Terras.
Beste lezers, vandaag gaan we in onze wekelijkse Digi-Terras blog het hebben over de kosten van het internetabonnement, en we kijken of we niet te veel betalen aangezien de internet bedrijven in Nederland alles maar duurder maken zonder dat het goed wordt onderbouwd, uiteraard is de (graai) inflatie het excuus, en de bedrijven leggen maar al te graag de rekening bij de burgers. Vaak zie je dat er wel degelijk ruimte is voor lagere prijzen, want de concurrenten binnen de internet abonnementen sector verschillen plusminus 30 euro onderling. Voor glasvezel bijvoorbeeld zit je bij Ziggo voor 69.95 euro per maand, en bij Odido zit je rond de 39.95 euro.Wat betreft beide aanbieders is er één organisatie al gehackt wat dus eigenlijk de hoge prijs niet eens rechtvaardigt. Tot zover even een korte toelichting wat betreft de aanbieders van onze internet abonnementen, en hieronder belichten we nog even kort de details.
Nederlanders betalen te veel voor internet.
De prijzen voor internet (2024) zijn flink gestegen. KPN verhoogde haar tarieven met 6,4 procent. Ziggo met een gemiddelde stijging van 8,5 procent. Odido vraagt 8,6 procent. Je zou verwachten dat mensen als gevolg massaal zouden overstappen, maar daar was geen sprake van. Uit onderzoek blijkt dat 50% van de mensen overstappen een heel gedoe vinden. Men profiteert daardoor onvoldoende van de kortingen die bij een nieuw abonnement worden geboden. De consument moet meer gebruik maken van de mogelijkheden die de markt hen biedt. Wat niet echt gebruiksvriendelijk is dat sommige bedrijven met opzet het opzeggen van een bepaald abonnement moeilijk maken zodat sommige consumenten het maar laten zoals het is.
Aanbiedingen.
De ACM merkt op dat consumenten meer gebruik zouden kunnen maken van aanbiedingen bij een overstap. De autoriteit adviseert consumenten om te onderzoeken of zij met een overstap de maandelijkse lasten kunnen verlagen. Het ACM laat zien dat er maar een kleine groep mensen is die overstapt. Één op de seven zegt eens in de drie jaar over te stappen. De meeste mensen laten hun abonnement gewoon doorlopen (61 procent). Terwijl een welkomstkorting bij een nieuwe provider kan oplopen tot wel tweehonderd euro. En richting het einde van het contract is er de mogelijkheid om over te stappen. Met een welkomstkorting bij de nieuwe provider als beloning is zo’n overstap al snel geregeld, maar daar is nog lang niet iedereen zich van bewust.
Situatie-scan.
Wat ook loont is om kritisch te kijken naar wat je daadwerkelijk verbruikt. Veel mensen laten zich verleiden door een aanbieding, zonder dat ze de tijd hebben genomen om goed naar de eigen situatie te kijken en te bedenken wat ze echt nodig hebben. Er zijn nu providers die een downloadsnelheid aanbieden van 4Gb tot 8Gb, maar de meeste mensen hebben binnenshuis met WiFi aan 100Mb à 150Mb meer dan genoeg. Het is belangrijk dat je je bedenkt op hoeveel apparaten je internet gebruik je internet en hoeveel mensen er gebruik van maken.
De nodige mb’s per situatie bekijken.
Met betrekking tot een één of tweepersoonshuishouden is een downloadsnelheid van 100Mb genoeg. Je heb dan voldoende ruimte voor websitebezoeken, thuiswerken en bijvoorbeeld het streamen van films, series en muziek. Voor een gezin van vier wordt 300Mb aangeraden omdat er meer apparaten in gebruik zullen zijn, en omdat er wellicht ook online games gespeeld worden.
VPN-verbinding.
Naast de standaard internetverbinding kan je tegenwoordig ook kiezen voor een veilige VPN-verbinding wat extra kosten met zich meebrengt, met deze veilige verbinding kan je over de hele wereld inloggen. Een VPN-verbinding beveiligt gebruikers door hun gegevens te versleutelen en hun IP-adres te maskeren, waardoor hun browsegeschiedenis en locatie niet traceerbaar zijn. Deze grotere anonimiteit zorgt voor meer privacy en meer vrijheid voor degenen die toegang willen tot geblokkeerde of regiogebonden inhoud.
Ok mensen, dit was weer de wekelijkse Digi-Terras blog met daarin de besproken prijzen omtrent het internetabonnement.
Mvg,
Marcello. Android & Apple.
John. Linux & Windows.
Walther. Public Relations.
Kevin. Hub Base Web Design.
(Voor vaste klanten bereikbaar op Whatsapp en Telegram).