Digi-Terras.
Beste lezers, vandaag gaan we verder met de wekelijkse Digi-Terras blog. Vandaag gaan we het hebben over de telefonische verkoop via de telefoon, en wat de gevolgen kunnen zijn als je er AI aan gaat toevoegen. In het verleden hadden we altijd te maken met ongewenste telefoontjes in de avond uren net na de maaltijd, en uiteraard ging het altijd over de mooiste aanbiedingen voor weinig geld. De telefonische verkoop was altijd tactische zodanig in elkaar gezet dat je moeilijk nee kon zeggen, de reden daarvan was dat men het in een formule had gegoten met open en gesloten vragen en meestal ging het om de 6-Wtjes, namelijk; hoe, wat, waarom, in hoeverre, en daarna met gesloten vragen. Al deze aspecten kunnen dus verwerkt worden in het AI-geheugen. We zullen even kort in deze blog ingaan op de details omtrent wat de gevolgen kunnen zijn als je het niet door heb, en denkt dat je daadwerkelijk met een persoon van het bedrijf spreekt. (In een blog van Digi-Terras hebben we het al een keert aangekaart omtrent een sollicitatie via een (AI) stream, waarbij de werkgever door had dat de spraak niet simultaan met de lippen ging, dus er gingen alarm bellen rinkelen, het bleek dus ook een nep online sollicitatie te zijn).
Telefoonfraude met AI wordt nog geloofwaardiger.
AI-stemmen maken frauduleuze gesprekken nog moeilijker van echt te onderscheiden. Het wekt tevens vertrouwen als er een bekend telefoonnummer op het display verschijnt. De stem klinkt professioneel, maar is in werkelijkheid gegenereerd door vrij beschikbare software. Hierdoor kunnen boefjes hun werkwijze opdringen en slachtoffers onder druk zetten om gelijk hun persoonlijke gegevens te delen of geld over te maken. Mensen gaan ervan uit dat hun telefoon-nummer betrouwbaar is en herkennen niet dat de stem aan de andere kant geen mens is. Herkenning begint daarom bij bewustwording, onverwachte telefoontjes waarbij gevraagd wordt om directe actie, horen altijd aanleiding te zijn om de verbinding te verbreken.
Wat vreemd is dat er bij de telefoonaanbieder qua netwerk geen alarmbellen af gaan.
Wat wij vreemd vinden van Digi-Terras is dat een telefoonaanbieder geen melding maakt als een derden partij gebruikt maakt van een bestaand telefoonnummer binnen het netwerk van de aanbieder. Een melding zou kunnen zijn dat het telefoonnummer niet meer legitiem is en dat het beter is om de verbinding te verbreken. Het belangrijke detail aan dit verhaal is dat de cybersecurity aan de matige kant is in Nederland, en dus kwetsbaar is voor oplichting.
Financiële Flaters als gevolg.
Als deze bestaande praktijken van spoofing kunnen plaats vinden bij een (Online) bank, dan is de ellende niet te overzien; een goed voorbeeld hiervan waar het ook goed mis ging was bij de online bank Bunq. Het nadeel van de (AI) oplichting bij een bank is dat je maar moet hopen dat je je geld vergoedt, krijgt en ook op dat vlak gaat het moeizaam, want de banken hebben zich ingedekt met allerlei scenario's en regels zodat hun voor het grote deel niet verantwoordelijk willen zijn. We moeten als klant maar hopen dat een bank zijn cybersecurity op orde heeft en dat er tevens geld aan wordt besteed, dan zal het hopelijk wel goed komen.
Ok mensen, dit was weer de wekelijkse Digi-Terras blog met daarin het besproken item van AI spoofing, en de gevolgen ervan. Wij van Digi-terras proberen u zo goed mogelijk op de hoogte te houden.
Mvg,
Marcello. Android & Apple.
Walther. Public Relations.
Kevin. Hub Base Web Design.
John. Freelancer Windows & Linux. n.a.
(Voor vaste klanten bereikbaar op Whatsapp en Telegram).