Het eerste grote project voor Blanken jr. was het droogdok te Hellevoetsluis waarvan de bouw in 1798 startte. Bijzonder hierbij was dat een stoommachine deel uitmaakte van het ontwerp. Het was een van de eerste in Nederland. In 1808 ontwierp Blanken ook een nieuwe sluisdeur, de waaiersluis. Met betrekking tot de aanleg van militaire maritieme zaken adviseerde hij onder meer keizer Napoleon Bonaparte, in dat verband was hij verantwoordelijk voor de totstandkoming van de Rijkswerf Willemsoord te Den Helder. In 1808 werd Blanken, ten tijde van het Koninkrijk Holland Inspecteur-Generaal bij Waterstaat. Hij bleef dat, onder koning Willem I, tot en met 1826. De meeste bekendheid kreeg Blanken door de realisatie van het Noord-Hollands Kanaal tussen Amsterdam en Den Helder, maar hij was ook verantwoordelijk voor de plaatsing van het systeem van strandpalen langs de Nederlandse kust.
1775 - eerste ordinaris-opzichter van de Hollandse eilanden Voorne, Goeree en Overflakkee1785 - luitenant der artillerie1794 - kapitein der artillerie1795 - door de Staten van Holland benoemd tot lid van het comité voor superintendentie van zeedijken en weringen in het gewest Holland1798 - nadat het besluit is genomen tot uitvoering van de sluis- en dokwerken in Hellevoetsluis, benoemd tot directeur1800 - commissaris-inspecteur van het departement Schelde en Maas benoorden Krammer en Grevelingen1803 - luitenant-kolonel1803 - inspecteur in het 1e district van de Waterstaat (Zuiderkwartier van Holland)1808 - inspecteur-generaal van de Waterstaat1809 - ontwerper van de Lingewerken.1815 - samen met Cornelis Krayenhoff grondlegger van de Nieuwe Hollandse Waterlinie1823 - het dok te Hellevoetsluis volgens plannen Jan Blanken afgebouwd1826 - ontheven uit zijn functie