De tweeletterseinen worden zelden nog gebruikt. “RY” is bijvoorbeeld: U moet langzaam varen (en geen hinderlijke golven maken). “CS” is “Wie bent U?”
Op die laatste vraag te beantwoorden zou je natuurlijk de scheepsnaam voluit kunnen spellen, alleen er zit van iedere letter er maar één in de set en als je schip bijvoorbeeld “Fliegerkosmonaut der DDR Siegmund Jaehn” heet, dan moet je wel een hele hoge mast hebben. Hierom hebben alle schepen roepletters, die ook in het radioverkeer gebruikt worden: vier letters of een combinatie van letters en cijfers. Ook dan kan het zijn dat je dezelfde letter twee of drie keer nodig hebt, bijvoorbeeld in de roepletters “PAAB” (in theorie een Nederlands marineschip) heb je de tweede letter, de “A” nog een keer nodig; als derde letter hijs je dan de tweede vervangwimpel, je herhaalt nu de tweede letter. Zouden de roepletters “PAAA” zijn, dan wordt het naamsein “P”, “A”, “2evw”, 3evw”.
De drieletterseinen beginnen met een “M” en zijn medische seinen, ze worden al lang niet meer gebruikt. “MON3” is bijvoorbeeld: “de weeën zijn drie uur geleden begonnen”. Je ziet: de zeeman moet van alle markten thuis zijn!Zowel de tweeletter- als de drieletterseinen kunnen, zoals in dit voorbeeld, gevolgd worden door cijfers om iets nader aan te duiden.Het contrasein wordt gehesen om aan te geven dat het sein van de ander begrepen is. Marineschepen hijsen het als onderscheidingswimpel voorafgaande aan een bericht uit het Internationaal Seinboek, dus om aan te geven dat het een bericht is voor niet-marineschepen.Hoewel niet in gebruik bij de koopvaardij is er ook nog het “semafoor” alfabet. Hiermee kan, net als met de Aldislamp, in klare taal worden gewerkt. Een geoefend seiner haalt ook hier schrijfsnelheid. De seiner op de foto geeft de letter “U”. De vlaggen zelf hebben geen betekenis, de stand van de armen bepaalt de letter. Voor de duidelijkheid: dit zijn drie schepen naast elkaar, de middelste heeft het naamsein “NPCZ” op het stuurhuis geschilderd en is dus (op te zoeken) het Amerikaanse bevoorradingsschip “Patuxent”. “B” betekent “ik laad, los of vervoer gevaarlijke stoffen” (het middelste schip bunkert het achterste, dat ook een “B” voert, en waarschijnlijk ook het schip waarop de seiner staat). De “G” op de Patuxent zou internationaal “ik verlang een loods” betekenen, wat hier niet zo waarschijnlijk is. Let ook op het rek met vlaggen naast de seiner.
Droogdok Jan Blanken | Dokweg 5 | Hellevoetsluis