Een mooi onderdeel van ons platform is de Gids. Hier vinden bezoekers alle organisaties, initiatieven, bedrijven, clubs, verenigingen en nog veel meer. Om snel te vinden wat je zoekt maakten we een zoekfunctie, maar je kunt ook door de gids bladeren via de categorieën. Dat is ook een manier om te vinden wat je (ongeveer) zoekt en door vergelijkbare pagina's bladeren. Hiertoe kan de paginabeheerder zijn pagina een categorie geven waarin die pagina thuishoort en gevonden kan worden. Dat is handig, zeker als de naam of beschrijving van de pagina niet direct vertelt waar de pagina over gaat. Een goede naam van de categorie is daarom heel belangrijk. Deze moet specifiek, consistent en herkenbaar zijn voor zowel bezoekers als paginabeheerders die een categorie moet selecteren.
Hoe zit het systeem van categorieën in elkaar, hoe voegen wij categorieën toe en zorgen we dat het overzichtelijk, bruikbaar maar toch compleet is en vooral: blijft? Op die vragen geven we hieronder antwoord.
Een structuur van meerdere niveaus
De categoriestructuur kent nu een hiërarchie van drie niveaus. De structuur bestaat uit hoofdcategorieën, subcategorieën en onderliggende categorieën. Wanneer een pagina kiest voor een categorie die zich in de structuur op het ‘laagste’ niveau bevindt, dan valt de pagina automatisch ook onder de bovenliggende subcategorie en hoofdcategorie. Dat scheelt de gebruiker heel veel tijd bij het invoeren.
Een voorbeeld: als Café Jos in onderstaande voorbeeld kiest voor de categorie Café, dan valt het automatisch ook onder de bovenliggende subcategorie Eten en drinken en de daar weer bovenliggende hoofdcategorie Bedrijf of organisatie. In de Gids van een site is Café Jos in dit voorbeeld dus zowel te vinden onder Bedrijf of organisatie, Eten en drinken en Café. De indeling van de categoriestructuur moet daarom rekening houden met dit soort verbanden.
Een voorbeeld van deze niveaus ziet er als volgt uit:
Bedrijf of organisatie
Auto’s
Autodealer
Autoreparateur
Autoverhuurder
…
Eten en drinken
Café
Cafetaria
IJssalon
…
Maatschappij of initiatieven
- …
Paginabeheerders hoeven nu niet perse een categorie op te geven
Er kunnen dus pagina’s zijn zonder een passende categorie en dus niet vindbaar zijn in deze structuur. Daarnaast kunnen paginabeheerders kiezen voor een hoofdcategorie of subcategorie als ze die het beste vinden passen bij hun pagina-inhoud. Beide gevallen kunnen betekenen dat een paginabeheerder geen passende categorie in de structuur heeft kunnen vinden. Het is daarom belangrijk om in de gaten te houden hoe de categoriestructuur wordt benut en of er aanvullingen nodig zijn. Dit controleren wij regelmatig. We voegen dan nieuwe categorieën toe en doen dit heel zorgvuldig. Categorieën zijn voor 'altijd' en kunnen niet zomaar weer veranderd of verwijderd worden zonder grote gevolgen.
Hoe bepalen wij die categorieën?
Hiertoe gebruiken we definitieprincipes per niveau. Afhankelijk van welke positie een categorie heeft in de structuur, is een categorie abstracter óf specifieker geformuleerd.
Hoofdcategorie - In welke ‘richting’ is een pagina actief?
Abstract. Voorbeeld: Bedrijf of organisatie.
Subcategorie - In welk onderliggende ‘thema’ is een pagina actief?
Contextueel. Voorbeeld: Sport en recreatie.
Categorie - In welke onderliggende, specifieke ‘tak’ is een pagina actief?'
Specifiek. Voorbeeld: Fitnesscentrum
Nieuwe categorieën toevoegen
Omdat er steeds nieuwe platformen en pagina’s bijkomen, is het belangrijk om in de gaten te houden of de categoriestructuur nog voldoet. Er zijn een paar signalen die we gebruiken om vast te stellen of we een nieuwe categorie moeten toevoegen.
Je kunt de servicedesk vragen een categorie toe te voegen.
Wij controleren pagina’s die geen enkele categorie hebben.
Wij controleren pagina’s die alleen een hoofd- of subcategorie hebben.
Voordat we een categorie toevoegen stellen we onszelf de volgende vragen:
Op welk niveau voegen we de categorie toe?
Als we een hoofdcategorie toevoegen, zijn er dan genoeg subcategorieën en onderliggende categorieën denkbaar?
Als we een subcategorie toevoegen, verschilt het dan genoeg van andere subcategorieën of lijkt het al op een bestaande subcategorie?
Als we een categorie toevoegen, wat is dan de geschikte bovenliggende subcategorie?
Hoe verwoorden we de categorie?
Als we een hoofdcategorie toevoegen moet het even ‘abstract’ zijn als de andere hoofdcategorieën, maar wel onderscheidend genoeg dat een bezoeker het verschil begrijpt.
Als we een subcategorie toevoegen dan moet het voldoende ‘context’ geven, maar nog ruimte bieden om in onderliggende categorieën specifieker te worden.
Als we een categorie toevoegen dan moet het zo specifiek mogelijk en in enkelvoud gedefinieerd kunnen worden.
In augustus hebben we een controle gedaan op de gebruikte categorieën. Dit zorgde ervoor dat we zo'n 70 categorieën hebben toegevoegd. Er zijn nu in totaal 4 hoofdcategorieën, daaronder 21 subcategorieën en daar weer onder 93 specifieke categorieën.