Het kan ons allemaal gebeuren... slachtoffer worden van online fraude. Weet u wat u moet doen als u er toch bent ingetrapt? Bij elke fraudevorm zijn er verschillende dingen die je kan/moet doen als je slachtoffer bent geworden. Maar er zijn ook een paar dingen die in dat geval bij elke fraudevorm gelden:
Bel direct de bank. Zij kunnen uw bankrekening (tijdelijk) blokkeren. Zo voorkomt u dat criminelen geld opnemen of nog meer geld opnemen dan ze al hebben gedaan. Ook bepaalt de bank of ze een gestolen bedrag vergoeden.
Verzamel bewijs. Bewaar e-mails, sms’jes, WhatsApp-berichten, andere soorten berichten en bankafschriften als die er zijn. Maak daar schermafbeeldingen van. Schrijf ook het telefoonnummer op van de oplichter.
Doe aangifte. Doe altijd aangifte. Dit kan online of maak een afspraak via 0900-8844. De politie kan niet alle meldingen onderzoeken. Maar als veel mensen een bankrekening of telefoonnummer melden, helpt dat bij het opsporen van de oplichter(s).
Schaam je niet! Wie slachtoffer is geworden, kan zich flink dom voelen en schamen. Of erger nog: in de (financiële) problemen komen, angstig worden of lang last hebben van stress. Maar weet wel: u bent lang niet de enige. Elk jaar zijn er tienduizenden meldingen van online fraude. Schaamte om ‘erin getrapt' te zijn, is dus totaal niet nodig. Ook gaan oplichters erg geraffineerd te werk. Het is echt moeilijk om door hun verhalen heen te prikken.
Praat met mensen in de omgeving. Dat heeft twee voordelen. Ten eerste kunt u dan hulp vragen aan de mensen in uw omgeving. Bijvoorbeeld bij het contact met de bank of het doen van aangifte. Ook waarschuwt u zo anderen voor fraude. Oplichters verzinnen namelijk telkens nieuwe smoesjes om geld los te peuteren. Wie al eens van een truc heeft gehoord, zal er minder snel intrappen.
Praat met lotgenoten. Het kan fijn zijn om met mensen te praten die hetzelfde hebben meegemaakt. Slachtofferhulp Nederland heeft een aantal online lotgenotengroepen voor wie te maken heeft gehad met fraude. Wie een account maakt kan er (anoniem) zijn verhaal delen. Ook kun je er verhalen van anderen lezen en reacties krijgen en geven.
Wilt u meer over online fraude?
Ga naar de website van SeniorWeb. Of meld u aan voor de online presentaties (webinars) die wij geven over dit onderwerp. Op 12 oktober gaan we in gesprek met iemand van de Nationale Politie en op 24 oktober spreken we iemand van de Rabobank. In beide webinars bespreken we verschillende vormen van fraude. Denk aan phishing, WhatsApp-fraude en bank specifieke fraude. Ook gaan we in op dingen die u zelf kunt doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt. Kunt u niet op één of beide dagen? Geen probleem, na afloop komen de webinars op onze website te staan.