Inwoners van de gemeente Hellevoetsluis LIJKEN ontevreden over beslissingen die recentelijk genomen zijn, maar hoe komt dat nu eigenlijk?
Uit enquêtes door de Gemeente gedaan, blijkt dat de inwoners relatief de gemeente beoordelen met een 7+. Geen slechte score in ieder geval. Maar we kijken eens een half uurtje op de sociale media en dan blijken er wel een paar hangijzers te zijn die voor verbetering vatbaar zijn.
Regelmatig lees ik ergernissen over verkeerssituaties, te denken aan "De Sprong" (Weergors), Verkeersplein " 't Dok", verkeersplein " Evertplein", oversteek Helenium, "de Rijksstraatweg", Vlasakkerlaan en dan nu de Dierenriem ter afsluiting. Analyse wijst uit dat bewoners klagen over deze situaties en dan denkt men dat het wel even snel verholpen wordt. Er komt nogal wat bij kijken, de openbare weg en veiligheid staat hoog in het vaandel bij de gemeente Hellevoetsluis. Onderhoud wordt gepland, gebudgeteerd en uitgevoerd op regelmatige basis. Maar er zijn veel weggebruikers die gebonden zijn aan regels, zo is het ook met de weg inrichting. Niet alles is zomaar mogelijk. Wist u dat hulpdiensten een aanrijtijd hebben van minder dan 15 minuten om hulp te gaan verlenen? Het is dan zeer onwenselijk om op doorgaande wegen snelheidsremmers te leggen, of de weg te versmallen? Bereikbaarheid en comfortabel vervoer. Denkt u maar aan het Openbaar vervoer! U zit in de bus op de achterbank, en inineens bereikt het hoofd het dak van de bus, een drempel lanceert u zo bij 30 km/h. Niet fijn voor de passagier. Hetzelfde in een ambulance.
U zult maar aangereden zijn en met botletsel en rugletsel in een ambulance liggen. Een drempel of snelheidsremmers kan het verschil beteken in leven en dood. Net een infuus of medicijn aanprikken terwijl de ambulance een drempel raakt of net een onverwachte slinger moet nemen. Ik denk niet dat u dat fijn vind als de naald op de verkeerde plaats uitkomt.
Brandweer? ook zo'n dingetje, is er groot materiaal nodig, te denken aan de ladderwagen, en de weg is maar 2 meter breed, hoe moet dit voertuig zich snel verplaatsen als datzelfde voertuig 2,50 mtr breed is? Smaller maken roept u! Onzin natuurlijk. Nood breekt wet en hulpdiensten zijn er voor acute nood.
Als verkeers specialist zie ik kafkaanse situaties, nu is er een weg versmalling aangebracht op de Dierenriem, tegenover de Stratosfeer, Bewoners klagen erover dat er (te) hard gereden wordt. Handhaving door hermandad heb ik daar nooit gezien, de situatie is gewoon onzinnig te noemen. Wat ik wel zie is dat bewoners op het naastgelegen veldje aan deze weg de hond uitlaten en wel vlak langs de stoeprand, Een fiets of voetpad ligt er dus dat grasveld is een uitlaatplaats/ recreatieplaats?
Een voertuig op die hoogte is al remmende voor de S - bocht en rijdt echt niet zo maar dit gras op. Ook kan een bewoner/particulier niet bepalen of een voertuig wel de maximum snelheid haalt of iets dergelijks. Meetapparatuur ontbreekt en schatten van snelheid zonder hulpmiddelen is extreem moeilijk en voorbehouden aan specialisten en opsporings diensten, zij hebben dat geleerd met behulp van gebruik weg interieur. (lantaarnpalen op vaste afstand)
Nu is Hellevoetsluis zeer bereidwillig om te luisteren naar bewoners en suggesties uit te voeren, helaas gaat dat wel eens mis, kost een klap met geld, en het resultaat? teleurstellend! Nu is dat de oversteek nabij "De Sprong" Voor een oplossing is gekozen om de verkeersveiligheid te dienen, echter het averechtse effect is iedereen duidelijk:
Op de voorrangskruising is een plateau aangelegd, snelheid eruit halen, maar die brutale fietser denk dat hij voorrang heeft, dit ondanks de haaietaanden en verplichting om voorrang te verlenen. De situatie is dus onduidelijker geworden. Bijna ongelukken zie je aan de lopende band, onnodig stoppen en toeter concerten! Nee, missie NIET geslaagd. Wat is dan beter, deze doorsteek afsluiten en de fietser en voetganger 50 meter verder van het verkeersplein "Plattedijk" gebruik laten maken. Nee bewoners van "Koele nacht" wensen dit als belangrijke doorsteek te gebruiken ondanks de risico's. Ondertussen zijn er tonnen uitgegeven om de doorsteek veiliger te maken. Eens houd het op! Gedrag van de verkeersdeelnemer is bepalend of situaties veilig zijn, hier wijst alles op gedragskwestie, en niet van de automobilist ( die altijd te hard rijdt in de ogen van de LEEK)
Natuurlijk wordt er rekening gehouden met hardrijders in de bebouwde kom, maar 50 km/h gereden door een personenwagen of door een vrachtwagen is een groot verschil in remweg. Het liefst wordt dat verkeer gesplitst, maar het blijft een samenspel van verkeers deelnemers. De regels naleven is een hele opgaaf en ook nog afhankelijk van leeftijd en voertuig. Samenwerken in het verkeer is noodzakelijk, en verwachtingen en regelmatigheden doen de verkeersveiligheid goed. Gevaarlijke situaties vragen aandacht en aanpassing. Echter teveel schept verwarring.
De basisregels zijn: Aanwijzingen gaan boven Verkeerstekens, verkeerstekens gaan boven gedragsregels. Bestuurders van rechts gaat voor!
Is het dan nodig om een voorrangsbord te plaatsen op een doorgaande weg, om diezelfde fietser voorrang te verlenen? Nee, de fietser gaat namelijk al voor, de voetganger zelf valt niet onder voorrangsregels. Daarom nutteloos en verwarrend!
Het is natuurlijk heel aardig om te stoppen en de voetganger te laten oversteken, maar wel eens op tegenliggend verkeer gelet? Als de voetganger geraakt wordt door een tegenligger na een aanwijzing van u om te lopen, dan bent u behoorlijk de Sjaak. Net als achteropkomend verkeer die vervolgens, u die onnodig stopt, aanrijdt en u tegen de voetganger doet belanden. U bent de Sjaak en de voetganger? In de ambulance of erger, genietend van alle snelheidsremmers, vanwege betweters die melden dat er te hard gereden wordt.
Gelukkig zijn we in 2023 Gemeente Voorne aan Zee, alles wordt onder de loep genomen, bestemmingsplannen, verkeers situaties, woningbouw en nog veel meer. Een ieder doet zijn zegje en dan maken wij als Voornenaar er iets moois van. Woongebieden Woonerven. Doorgaande wegen 50 km/u, voorrangswegen/kruisingen alleen indien noodzakelijk! Zones? Alleen als dat noodzakelijk is want de handhaving moet wel mogelijk zijn. Geef daarom niet alleen de Gemeente de schuld als er dingen lijken gevaar op te leveren, overtuig uzelf dat het mogelijk ook aan het gedrag van de weggebruiker kan liggen. En dat heeft weer te maken met verkeersopvoeding en beleving.