Wanneer u online iets bestelt, hebt u vaak verschillende betaalmogelijkheden. We zetten kort de opties op een rij en leggen uit wat welke optie is.
1. iDEAL
Bij bijna alle Nederlandse webwinkels kunt u betalen met iDEAL. Alle vaderlandse banken zijn ook aangesloten bij dit betaalsysteem. U plaatst een bestelling en kiest vervolgens de bank waarmee u wilt betalen. Vervolgens opent de betaalpagina van de bank en kunt u de transactie bevestigingen. Gebruikt u een smartphone of tablet, dan opent automatisch de app van de bank (als u deze gebruikt). De webwinkel ziet direct dat er betaald is, wanneer het product vaak snel opgestuurd wordt.
Bij betalingen via iDEAL is het niet mogelijk om de betaling terug te vorderen. Wordt een product niet geleverd of is het product beschadigd, dan bent u afhankelijk van de klantendienst van de betreffende webwinkel. Een ander 'nadeel' is veel buitenlandse webwinkels deze optie niet ondersteunen.
Wilt u meer weten over iDEAL? Lees het artikel Online betalen met iDEAL.
2. Handmatige bankoverschrijving
Bij sommige webwinkels kunt u betalen via een handmatige bankoverschrijving. Doe dit altijd via de vertrouwde website of app van de bank. Om te betalen vult u alle informatie, zoals het bedrag, rekeningnummer, betalingskenmerk, factuurnummer en de naam van de ontvanger zelf in.
Een nadeel van deze betaaloptie is dat er gemakkelijk een tikfout in sluipt wanneer u de gegevens invult. Daarnaast ziet een webwinkel niet direct of er betaald is, dus kan het wat langer duren voordat het product binnen is.
3. AfterPay en Klarna
Dit zijn beide methodes om achter te betalen. U bestelt dus online een product en betaalt deze pas op het moment dat u het product hebt ontvangen. De factuur ontvangt u per mail en kunt u via een iDEAL-transactie betalen.
Een nadeel van achteraf betalen is dat hier vaak een toeslag voor geldt. Meestal ligt dat bedrag tussen de € 1,- en € 2,-.
Wilt u meer weten over AfterPay? Lees het artikel Betalen met AfterPay.
4. PayPal
PayPal is een soort digitale portemonnee. Om deze betaaloptie te gebruiken moet u eerst een account aanmaken waar u een bankrekening of creditcard aan koppelt. U kunt ook via iDEAL geld aan het PayPal-account toevoegen. Om met PayPal te betalen, logt u bij het plaatsen van een bestelling in met gebruikersnaam en wachtwoord en bevestigt u de betaling.
Er zitten verschillende voordelen aan deze betaalmethode. De meeste internationale webwinkels bieden PayPal als betaaloptie, u hoeft niet handmatig betaalgegevens in te vullen, waarmee u vergissingen voorkomt en PayPal biedt kopersbescherming. Komt uw product niet aan of is het beschadigd? Vraag dan uw geld terug.
In het artikel Betalen met PayPal leest u meer over deze betaalmethode.
5. Creditcard
Om met uw creditcard te betalen voert u bij de betaling het creditcardnummer (16 cijfers), de vervaldatum, de naam en de verificatiecode (3 cijfers) in. Het bedrag wordt na een x aantal dagen van uw rekening afgeschreven door de creditcardmaatschappij.
Een nadeel van een creditcard is dat deze relatief fraude gevoelig is. Het is dus zaak om uw pasje niet kwijt te raken. Daarnaast betaal je jaarlijks een bijdrage voor het gebruik van de creditcard. Mocht het niet mogelijk zijn om een lening direct te betalen, dan is uitstel mogelijk. Hier zit echter wel een hoge rente aan. Een voordeel van betalen via creditcard is de uitgebreide kopersbescherming. Bij beschadiging van het product, een niet-geleverde bestelling of een faillissement kunt u het geld terug vragen.
In het artikel Veilig betalen met een creditcard, leest u meer over deze betaaloptie.
Naast bovengenoemde betaalmogelijkheden kunt u soms via een betaalverzoek van Tikkie betalen. Let hierbij altijd goed op en open de link alleen als u de verkopende partij volledig vertrouwt. Deze betaalmethode is namelijk erg fraudegevoelig. Een laatste mogelijkheid is betalen met een cadeaubon van de betreffende webwinkel. Door de code van de bon over te typen betaalt u de bestelling. Staat er niet voldoende geld op de bon, dan betaalt u het resterende bedrag bij.