Phishing, neptelefoontjes, fraude via WhatsApp... criminelen bedenken elke keer weer nieuwe manieren om mensen online op te lichten. We geven een aantal belangrijke adviezen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt.
- Wees altijd op uw hoede als u onverwacht of heel snel geld moet overmaken.
- Let goed op als iemand vraagt om persoonlijke gegevens.
- Een bank of andere instelling vraagt nooit om inloggegevens. Medewerkers vragen ook nooit om beveiligingscodes, pinpassen, het overmaken van geld of het saldo op uw rekening. En er zal nooit iemand van de bank langskomen om bijvoorbeeld de pinpas op te halen.
- Twijfelt u aan de echtheid van een bericht/mail? Doe dan niets met het bericht. Neem contact op met de instelling/de persoon waarvan het bericht lijkt te komen. Doe dit altijd via de bij u bekende gegevens. Gebruik dus nooit de gegevens uit het bericht/de mail.
- Is er veel haast en zijn er vervelende gevolgen als u niet snel iets doet? Let dan extra goed op!
- Een actie of een boodschap die te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook. Ga er dus niet op in.
- Let goed op welke gegevens u invult en achterlaat. En gebruik de app KopieID als u een kopie van uw paspoort/ID moet afgeven.
Houd naast de tips hierboven ook altijd de regels van veilig internetten in gedachten:
- Gebruik veilige wachtwoorden.
- Gebruik tweestapsverificatie.
- Installeer altijd de laatste updates op alle apparaten.
Wilt u meer over online fraude?
Ga naar de website van SeniorWeb. Of meld u aan voor de online presentaties (webinars) die wij geven over dit onderwerp. Op 12 oktober gaan we in gesprek met iemand van de Nationale Politie en op 24 oktober spreken we iemand van de Rabobank. In beide webinars bespreken we verschillende vormen van fraude. Denk aan phishing, WhatsApp-fraude en bank specifieke fraude. Ook gaan we in op dingen die u zelf kunt doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt. Kunt u niet op één of beide dagen? Geen probleem, na afloop komen de webinars op onze website te staan.