Digi-Terras.
Vandaag gaan we in onze wekelijkse Digi-Terras blog nog wat verder in op de consument en zijn koopgedrag, want in tijden van Corona zijn er toch aardig wat mensen die online aankopen doen, en dit terwijl de huidige ICT structuur in Nederland te wensen overlaat, en dan met name als het gaat om de privacy, maar ook qua beveiliging is het nog niet helemaal vlekkeloos.
Maar goed, Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar vaker online aankopen gedaan. Vooral in april, mei en juni waren er honderdduizenden klanten meer dan in dezelfde periode in 2019. Er werd zo'n slordige 12 miljard euro uitgegeven aan online aankopen.
Natuurlijk kan men er vanuit gaan dat er bij dit soort (omzet) bedragen het één en ander fout kan gaan, en dan met name bij het logistieke deel, want duizenden pakketjes hebben natuurlijk niet allemaal dezelfde zorg als het gaat om met als eindbestemming bij de klant terecht te komen. (iedereen heeft wel eens meegemaakt dat het pakketje niet compleet is of beschadigd of zoekgeraakt).
De overheid werkt dan nu ook aan regels voor een betere bescherming van consumenten van webshops die net zo moeten gelden als in de fysieke winkels. Met name bij het retourneren van producten gaat het vaak mis. Ook mogen er geen neprecensies meer worden geplaatst. Daarnaast moet men ook duidelijk maken of er producten hoog geplaatst staan omdat er veel naar gezocht werd in de zoekmachines. (Dus niet omdat de aanbieder daarvoor betaalt). Deze informatie is namelijk misleidend.
Uiteraard wordt er natuurlijk van alles aan gedaan om grotere omzeten te behalen, alleen moet het wel zo zijn dat de effiecentie natuurlijk van hetzelfde niveau moet zijn als de betaling. Maar goed, er zijn ook veel bedrijven die ergens anders fabriceren in de wereld en in Nederland alleen een aanspreekpunt hebben qua verkoop en daar de service verlenen, wat dus ook tot frustratie kan leiden want je wordt van het kastje naar de muur gestuurd als je pech heb. Ik heb deze voorbeelden ook gezien bij Bol.com waar er dus iemand anders het service traject waarneemt (Aftersails), dus niet bij het moeder bedrijf zelf, maar ergens bij een tussenpersoon die het moederbedrijf onafhankelijk ondersteunt op bepaalde vlakken, net zoals je de financienen uitbesteedt aan een accountent of boekhouder. (Hopelijk is de accountent net zo goed als de tussenpersoon die het moederbedrijf onafhankelijk ondersteunt)
Ok mensen, dit was het weer voor deze wekelijkse Digi-Terras blog met betrekking tot ons bestedingspatroon qua online aankopen; hopelijk hebben we u weer wat wijzer gemaakt en ik kan u mededelen dat je toch altijd even de moeite moet nemen om te kijken waar en bij wie u online bestelt, want je wil niet in een modderpoel terecht komen waar je niet meer uitkomt.
Mvg,
Marcello. Windows & Andriod.
John. Linux & Windows
Walther. Public Relations.
(Na eerste mailcontact over op persoonlijk emailcontact)